WIADOMOŚCI

Schumi popiera nowe regulaminy
Schumi popiera nowe regulaminy
Siedmiokrotny mistrz świata Formuły 1 Michael Schumacher uważa, że nowe reguły obowiązujące od sezonu 2009 i radykalne plany cięć to krok w dobrą stronę.
2025-baner-f1-dziel-pasje-v2.jpg
"Moim zdaniem nowe zasady idą we właściwym kierunku i mają potencjał, by poprawić przedstawienie. Ruchy w kierunku zwiększenia przyczepności mechanicznej są idealne."

Niemiec nie obawia się, że prestiż Formuły 1 zmniejszy się wraz ze zmianami. Według niego F1 ciągle będzie najważniejszą serią wyścigową.

"Formuła 1 zmieni się trochę, ale pozostanie na szczycie sportów motorowych. Także jest jasne, że pewne kroki musiały zostać podjęte w obliczu obecnej sytuacji finansowej na świecie. Jestem zadowolony, że FIA i zespoły zrobiły pierwsze kroki wspólnie."

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

60 KOMENTARZY
avatar
Skoczek130

18.12.2008 14:32

0

Zgadzam się z Schumim. wierzę, że nowe regulaminy nie wpłyną na atrakyjność F1.


avatar
Skoczek130

18.12.2008 14:32

0

''''atrakcyjność


avatar
norbertinho

18.12.2008 15:17

0

mi tam wadzi tylko jedna rzecz - nie potrafie przeboleć tego ze znowu spadną obroty silnika, jak ta dalej pójdzie to zaniedługo z MotoGp bedą mocniejsze silniki, no a skrócenie wyscigów tez mi sie nie podoba


avatar
kamkaj89

18.12.2008 15:43

0

norbertinho a co mają obroty do mocy silnika? ;) co do skrócenia wyścigów też jestem przeciwny, wolałbym raczej wydłużenie i zniesienie przepisu o maksymalnym czasie trwania wyścigu. A tak w ogóle to bolidy na przyszły sezon są super, takie retro jak za starych dobrych lat... mogliby jeszcze poszerzyć bolidy do 2m i zostawić przedni spojler taki jak był ;D


avatar
tomaszek f1

18.12.2008 16:11

0

schumi adowolony bo przez najblizsze 100 lat nie pobije nikt jego rekordow toruow tymi pudlami..powiedzcie sami


avatar
tomaszek f1

18.12.2008 16:11

0


avatar
ptasior

18.12.2008 16:35

0

@kamkaj89 - mają i to dużo. Moc silnika to ilość obrotów razy moment obrotowy przy danych obrotach.


avatar
TOTTI

18.12.2008 16:49

0

Mi pasi tyle ile teraz trwaja wyscigi i nie chce zadnego przedluzania a tym bardziej skracania. Tez nie potrafie dlaczego obroty silnika spadna juz po raz kolejny i F1 jest coraz wolniejsze przez absurdalne pomysly FIA z cieciem kosztow i jakims KERS. tomaszek f1 - No tez tak sadze. Schumi jest zadowolony bo nikt nie pobije jego rekordow torow bo jego osiagniecia da sie jednak pobic ale tu trzeba genialnego kierowcy, takim jak Kubica xD


avatar
kamkaj89

18.12.2008 17:39

0

ptasior ale można przesunąć różnymi zabiegami moment niżej i będziesz miał tą samą moc ale na niższych obrotach ;)


avatar
skylinedrag

18.12.2008 17:40

0

Logiczne, że szumi popiera nowe decyzje, szczególnie te dotyczące standardyzacji. To lepiej dla niego, bo coraz bardziej będzie liczył się kierowca a mniej bolid. W takim układzie trudno będzie nowym kierowcą pokonać schumiego pod względem zdobytych mistrzowstw i pp.


avatar
kamkaj89

18.12.2008 17:40

0

lub przesunąć wyżej, w zależności od tego jakiej charakterystyki szukasz. a najlepiej to wrócić do jednostek turbo ;]


avatar
skylinedrag

18.12.2008 17:42

0

Tylko schumi już chyba zapomniał, że większość kariery w F1 przejeździł na bolidach z najwyższej półki, do których w wielu sezonach innym zespołom wiele brakowało.


avatar
kamkaj89

18.12.2008 17:43

0

przypomniało mi się jeszcze że raczej im więcej masz obrotów w silniku tym większe siły działają i części muszą być dokładniej wykonane, czyli droższe. Ograniczasz obroty, zwiększasz żywotność silnika i zmniejszasz koszty ;D


avatar
sivshy

18.12.2008 17:50

0

Wiadomo, rekordy bił jeszcze na silnikach V10... Chociaż nie wydaje mi się, aby to było powodem jego entuzjazmu. Po prostu wie, że te zmiany są konieczne. Albo po prostu stara się być poprawny politycznie...


avatar
dziarmol@biss

18.12.2008 18:19

0

2008-12-18 17:40:56 kamkaj89- wobec tego wytłumacz mi skąd w silniku o poj. 2,5 l. wzięło się 750 KM.?


avatar
re-reikorp

18.12.2008 19:23

0

Moc [kW] = Moment obrotowy[Nm] x Prędkość obrotowa [obr/min] / 9550. A że wiadomo, że kute tłoki mamy w F1, to domyślamy się, że ten silnik ma najwyższy moment gdzieś daleko:) I rzeczywiście, max. moment obrotowy a tym samym max moc ma sinik F1 przy 20 000 obr/min.


avatar
re-reikorp

18.12.2008 19:25

0

Możemy zrobić silnik z drewna i będzie to wtedy może 50 obrotów... Ale po co? To F1 jest...


avatar
kamkaj89

18.12.2008 21:42

0

dziarmol@biss, 2,5l w układzie V8 kąt rozwarcia 90 stopni, obroty dochodzące do 19tys., części wykonane z najwyższą dokładnością co do gramów i masz 750koni ;) re-reikorp, nie widziałem w życiu moim, silnika który na wykresie z hamowni ma max moc i max moment przy na tych samych obrotach, jeśli już czepiamy się drobnostek.


avatar
Skoczek130

18.12.2008 21:47

0

Widzę kamikaj89, że znasz się dużo na tych sprawach, więc nie powinienem się na ten temat wypowiadać pozdr.


avatar
kamkaj89

18.12.2008 21:47

0

silniczek f1 przejeżdża koło 2 tys. km i nadaje się w połowie na złom, także jest to wg. mnie wyrzucanie kasy w błoto i przepis z silnikiem na 4 GP uważam za jak najbardziej słuszny, a tak wogóle to aktualne silniki 2,5 to pierdziawy, w porównaniu do 3 litrowych V10 z 2005 roku, swoje powiedziałem. ;)


avatar
dziarmol@biss

18.12.2008 21:48

0

2008-12-18 21:42:29 kamkaj89 -jedna uwaga , zredukuj obroty w tych motorach powiedzmy do 10000 obr/mnin i ile koni uzyskasz? 750? nie rób sobie jaj kolego


avatar
kamkaj89

18.12.2008 21:50

0

Skoczek130 nigdy i nigdzie nie napisałem że się znam ;) jestem tylko fanem F1 który czasem podłubie coś sobie w garażu przy własnym autku i trochę liźnie wiedzy w temacie. Jeśli gdzieś się mylę i gadam głupoty to sorry ;) Nikt nie jest nieomylny i nikt nie musi znać się na wszystkim ;)


avatar
kamkaj89

18.12.2008 21:52

0

"kamkaj89 -jedna uwaga , zredukuj obroty w tych motorach powiedzmy do 10000 obr/mnin i ile koni uzyskasz? 750? nie rób sobie jaj kolego" no chcąc nie chcąc muszę się chyba zgodzić w tym momencie ;) ale jakieś turbo albo dwa i znów masz 750 koni a obroty ciągle poniżej 10000 ;) (tak mi się wydaje)


avatar
dziarmol@biss

18.12.2008 22:12

0

2008-12-18 21:52:27 kamkaj89 - takim fajnym przykładem wpływu obrotów silnika na moc niech posłuży seria GP2 tam mają silniki o poj . 4l. obroty chyba ok 14000 i z tego cacka wyciągane jest ok.550 km. zwróć uwagę na parametry oraz na moc jaka z tego wynika, a co do turbo to niestety zostało zakazane wlaśnie ze względu na piekielną moc jaką wydobywano z tych motorów /:-)


avatar
skylinedrag

18.12.2008 22:14

0

W silniku turbo ograniczeniem są materiały. W swoim czasie BMW dla potrzeb F1 testowało silnik 1.5l turbo 1400KM. W silniku turbo podwyższanie mocy nie jest problemem, bo w głównej mierze zależy od ciśnienia doładowania jakie dmucha sprężarka. Uzyskiwanie natomiast z 2,4l wolnossącego 750KM to wyższa szkoła jazdy. By uzyskać tą samą moc przy 18tyś. obr. jaka jest dotychczas uzyskiwana przy 19tyś obr. należy zwiększyć moment obrotowy(w praktyce poprzez zwiększenie siły wybuchu mieszanki), natomiast moc jest przelicznikiem momentu obrotowego zależnym od obrotów (częstością tych wybuchów w komorze spalania). Moment obrotowy można zwiększyć na różne sposoby np. doprężając silnik ( zastosowanie nad wymiarowych tłoków, komory spalania o mniejszej objętości), doładowanie aerodynamiczne ( nie mające nic wspólnego z doładowaniem kompresorem czy turbosprężarką) itd.


avatar
leo_

18.12.2008 22:15

0

No to dajmy diesle do F1 i też będą niższe obroty, tzn. ta sama moc przy niższych obrotach a przy wyższym momencie obrotowym.


avatar
skylinedrag

18.12.2008 22:18

0

Jeszcze jedno moc maksymalna o niczym nie świadczy, liczy się średnia moc na kołach w zakresie użytecznych obrotów. Dlatego m.in teamy Ferrari, McLaren osiągają lepsze przyspieszenia w zakresie dolnych i wysokich prędkości od "słabszych" teamów z teoretycznie tą samą mocą maksymalną. Oczywiście na osiągi wpływa zestopniowanie przełożeń i FD głowne skrzyni


avatar
Skoczek130

18.12.2008 22:19

0

kamikaj98-a jednak trochę się znasz, że tyle na ten temat piszesz. Nie mówię, że jesteś jakimś tam wielkim znawcą, tylko jednym z lepiej znających się tu forumowiczów w tych sprawach.


avatar
skylinedrag

18.12.2008 22:20

0

leo_ wcale bym się nie zdziwił jakby takie posuniecie nastapiło w przyszłości. W Le Mans już od kilku lat jeżdżą z powodzeniem turbodoładowane diesle np. Audi. W WRCteż spotykane zjawisko


avatar
skylinedrag

18.12.2008 22:28

0

jest jednak druga strona medalu. Jeśli diesel to tylko turbo a co za tym idzie-> wzrost masy i kłopoty z balansem samochodu i kolejny powód gorsza trakcja spowodowana bardziej gwałtownym przyrostem mocy niż w silniku wolnossącym


avatar
dziarmol@biss

18.12.2008 22:35

0

Silniki benzynowe przeżywają stagnację natomiast diesle w ciągu 20 lat przeszły rewolucje i wcale nie zdziwiłbym się jeżeli za kilka lat usłyszymy o silniku diesla który osiągami przerośnie benzyniaka


avatar
GrzesB

18.12.2008 23:02

0

Jak wejdą Diesle to Audi będzie miało swój team :D


avatar
walerus

18.12.2008 23:17

0

a co może nie popierać...?


avatar
bmwrk

19.12.2008 02:09

0

To znaczy ze ograniczenie obrotow bedzie mialo jakis wplyw na predkosc maksymalna, czy tez nie? Ostatecznie przeciez obciecie obrotow o 1000 to jeszcze nie katastrofa.


avatar
conrad30

19.12.2008 09:48

0

Nieeeeee no co ja tu słyszę to horror!Najlepszy text"Moc silnika to ilość obrotów razy moment obrotowy przy danych obrotach."


avatar
conrad30

19.12.2008 09:59

0

Silniki w F1 są " W O L N O S S Ą C E"ale tylko z nazwy bo w rzeczywistości potrafią wciągnąć nawet 650 litrów powietrza na sekundę co pozwala spalić większą dawkę paliwa w ciągu 1 sek.,ale w nijaki sposób się to nie przekłada na moment który jest mierzony w Nm!!!!!!! A jest to siła mierzona w Newtonach którą wał korbowy silnika jest w stanie podnieść na dzwigni o długości 1m przy obrotach w których uzyskuje największą moc,a to w F1 można za pomocą laptopa wgrywając odpowiednią mapę silnika wgrać w parę sekund.(w zależności od toru!)


avatar
conrad30

19.12.2008 10:02

0

Nm(Newtonometry)to tak po krótce


avatar
dziarmol@biss

19.12.2008 10:10

0

1000 obr/min. to dosyć dużo raczej tak , prędkości maksymalne spadną wraz z mocą. można wprawdzie "wydłużyć" poszczególne biegi w skrzyni dla zwiekszenia predkości maksymalnej ale to z kolei "osłabi" ogólne osiągi , można dołożyć powiedzmy jeszcze jeden bieg dla poprawy ogólnej "kondycji"bolidu no i ten nieszczęsny KERS, Z jednej strony ogranicza się moc silnika a z drugiej daje KERS aby zwiększyć moc - ślepy zaułek , powinno się szukać jakichś alternatywnych źródeł energii a nie brnąć w mało rozwojowe rozwiązania, takie jest moje laickie zdanie na ten temat...


avatar
czmiel_t

19.12.2008 10:18

0

Wolnossące czyli inaczej mówiąc atmosferyczne więc wolnossące ;) Moc wylicza się co prawda z momentu i obrotów ale trzeba podstawić jeszcze współczynnik i jak ktoś woli przeliczyć na KM, czyli ((Nm*obr/min)/9555,25) = kW * 1,341 = KM


avatar
skylinedrag

19.12.2008 10:56

0

Tak tylko z tego wzoru nic nie wychodzi konkretnego. Przeliczysz tylko moc chwilową z duuużym zaokrągleniem. Wzory które mam podane na studiach uwzględniają znacznie więcej czynników i zmiennych. Próbowałem. Tu go nie da rady wklepać niestety ;)


avatar
skylinedrag

19.12.2008 11:00

0

Ktoś tam mówił, że zmniejszenie obrotów zmniejszy prędkość maksymalną w niewielkim stopniu. To nieprawda. Prędkości max. na poszczególnych biegach dobiera się długością przełożen skrzyni biegów. Takim sposobem przy niższych obrotach na wale silnika można uzyskać wyższą finalną prędkość obrotową koła samochodu wydłużając przeożenie główne, bądz konkretnego biegu


avatar
conrad30

19.12.2008 11:17

0

Nie zmniejszy sie V max z tego względu iż prędkość maksymalna jest uzależniona od trzech warunków!!!1waga,2moc,3wszelkie opory(powietrza, trakcyjne)Tyle!!!Gearboxy są tak profesjonalnie wytrzaskane w F1 że obroty ograniczone w takim stopniu nie mają nic wspólnego z akceleracją czy Vmax


avatar
czmiel_t

19.12.2008 11:21

0

Nie moc tylko moment. To co ciągnie pojazd to moment a moc jest m.in. z niego wyliczana.


avatar
conrad30

19.12.2008 11:23

0

czmiel_t-mocy się nie wylicza z momentu i obrotów!Nie wiem skąd ty to wziąleś!


avatar
conrad30

19.12.2008 11:24

0

yyy jestem w pracy ale sie poświęce i napisze


avatar
conrad30

19.12.2008 11:32

0

nie bede walił wzorów bo nie oto chodzi!Moc silnika jest to ilość pracy jaką silnik jest w stanie wykonać w czasie 1sekundy i jest mierzona w PS,KM,KW i paru innych jednostkach,a moment obrotowy jest to 1 moment wybrany w całym zakresie obrotów silnika i w nim właśnie osiąga on swoją moc MAKSYMALNĄ!! Określany jest w jak wcześniej pisałem w Nm i podane są zawsze obroty przy których ma on swego powera!POZ


avatar
conrad30

19.12.2008 11:36

0

Moment może być też podany w kilogramometrach i jest to mierzone w ten sam sposób,tylko zamiast siły w Newtonach jest podana siła jaką mase silnik jest w stanie podnieść w czasie 1 s na wysokość 1m.


avatar
conrad30

19.12.2008 11:45

0

no i jeszcze musze cie zdziwić bo to co ciągnie pojazd to niestety...MOC ale w zakresie OBROTÓW silnika jest taki MOMENT w którym ciągnie bardziej!


avatar
ptasior

19.12.2008 12:38

0

@conrad30 - co masz na myśli pisząc, że "moment obrotowy jest to 1 moment wybrany w całym zakresie obrotów silnika i w nim właśnie osiąga on swoją moc MAKSYMALNĄ"? Może nie rozumiem o co Ci chodzi... Moment obrotowy zmienia się dynamicznie w zależności od ilości obrotów i takie coś nazywa się charakterystyką silnika...


avatar
conrad30

19.12.2008 12:40

0

skylinedrag-coś tam wiesz i szacunek,ale...Po pierwsze im większa komora spalania tym lepiej(suma komór spalania to pojemność skokowa silnika podawana zazwyczaj w ccm)bo i wiecej spalisz mieszanki paliwowo powietrznej.Tłoki niestety muszą być takie same bo inaczej ich nie włożysz do bloku cylindrów.Są nieco inne bo są niższe i szersze a ich skok jest krótszy,ale napewno nie są nadwymiarowe.Aby uzyskać moc przy 18obr/min taka jak przy 19stu trzeba obniżyć moment,bo podwyższając najwyższa moc może przypadać na 20000 a to już poza zakresem.Częstotliwość wybuchów w komorze będzie zawsze taka sama(praca bedzie wykonana podczas 4 suwów)!POZ!


avatar
conrad30

19.12.2008 12:43

0

ptasior-poczekaj troszke to ci wyjaśnie bo teraz nie moge


avatar
czmiel_t

19.12.2008 14:02

0

To włóż przyjacielu 180konny silnik od motoru do Civica TypeR i spróbuj wycisnąć z niego 8sek do 100km/h. Jeśli Ci się to uda to przyznam Ci rację, że ciągnie moc a nie moment ;) Dla niewtajemniczonych Civic TypeR 2.0 benzyna 200KM i 7.5sek do setki na motorach się nie znam ale przyjąłem jakiś motor, który ma 180KM więc wystarczy setka w 8sek dla Civic'a.


avatar
conrad30

19.12.2008 15:06

0

ptasior-kruciutko chodziło mi o maksymalny moment obrotowy.


avatar
conrad30

19.12.2008 15:12

0

czmiel-t-jeśli moc jest mierzona na kołach no to co innego!ale jeśli na silniku to bez różnicy!!!Jeśli do 180 konnego motoru dołączysz ciężar na sznureczku by dorównać wadze civica to na bank dojdzie do setki w 8 sek albo lepiej!


avatar
pz0

19.12.2008 17:45

0

Jaka piękna dyskusja na temat wypowiedzi Schumiego...


avatar
skylinedrag

19.12.2008 17:46

0

conrad30 jak nie masz pewności to nie zabieraj głosu, bo możesz wprowadzić kogoś w błąd. Podważyłeś moje słowa i napisałeś jako sprostowanie takie herezje których się czytać nie chce. Napisałeś : "Po pierwsze im większa komora spalania tym lepiej(suma komór spalania to pojemność skokowa silnika podawana zazwyczaj w ccm)"-większej bzdury nie słyszałem. Pojemność skokowa silnika to średnica cylindra do kwadratu x skok tłoka x liczba cylindrów. Komora spalania nie wlicza się do pojemności skokowej!!! Komora spalania znajduje się nad denkiem tłoka(znajdującego się w górnym martwym położeniu). Czyli przeważnie w głowicy silnika, bądz w wyżłobionym denku tłoka w dieslach. Komora spalania im mniejsza tym lepsza (oczywiście ważny jest jej kształt by zapewniła odpowiednie zawirowanie mieszanki). Czemu mniejsza obj. komory spalania=lepsze rozwiązanie? bo zapewnia większy stopień sprężania czyli, stosunek objętości skokowej silnika do objętości komory spalania. Większy st. sprężania przyczynia się do zmniejszenia emisji szkodliwych substancji, lambda może być >>1, większa sprawność silnika, wyższe ciśnienie naciskające na denko tłoka, co przyczynia się do podwyższenia momentu obrotowego). Wadą jest większa możliwość wystąpienia spalania stukowego i konieczność stosowania paliwa o wyższej liczbie octanów. I jeszcze raz przeczytaj to co napisałem, bo odnosze wrażenie i kilka innych osób, że kompletnie wie wiesz o czy gadasz, tylko podważasz to co inni mówią.


avatar
ptasior

19.12.2008 18:56

0

@conrad30 - jeśli chodziło Ci o maksymalny moment obrotowy, to pisząc. że silnik osiąga moc maksymalną przy najwyzszym momencie obrotowym jesteś w błędzie! Teoretycznie jest to możliwe, ale jeszcze się z czymś takim nie spotkałem. Przeważnie moc maksymalna jest przy troche wyższych obrotach niż maksymalny moment obrotowy, bo moment nie spada od razu zbyt drastycznie i dlatego większe obroty rekompensują mniejszy moment. A moc jest zależna od momentu i obrotów, chociaż ciężko Ci w to uwierzyć...


avatar
dziarmol@biss

20.12.2008 00:31

0

No i żeby jakoś optymistycznie zakończyć tą twórczą dyskusję wyciągnąłem taki oto wniosek że "im cięższy łom tym lżejsza śmierć" dobrej nocy /:-)


avatar
re-reikorp

20.12.2008 02:02

0

Kamkaj4867 - Max moment i tym samym max moc w silnikach F1. W domyśle ograniczonych ustawowo do 20k :/ To chyba oczywiste...


avatar
miki008

30.12.2008 20:21

0

popiera bo ma za to kasiore


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu